Tildas chai The

Jag är en te älskare och dricker mycket te! Passar utmärkt efter en kylslagen promenad. Chai the är en av mina favoriter därför brukar jag lyxa till det ibland och göra mitt egna chai the, utan massa onödiga ämnen som det egentligen finns i te och som man inte tänker på.
Så här kommer ett recept på mitt hemmagjorde chai te
Ingredienser

2 msk svart te (t ex assam eller ceylon)
råsocker efter smak (1-4 tsk)
1 hel kanelstång
4 hela kryddnejlikor
3 hela kardemummakapslar
6 dl lättmjölk
4 dl vatten
1 tsk malen kanel

Gör så här:'

Lägg te, socker och alla kryddor i en kastrull. Slå på 4 dl mjölk och allt vatten. Värm försiktigt och sjud sakta i tio minuter under omrörning. Värm och skumma resten av mjölken, antingen i en mjölkskummare eller genom att värma under häftig vispning.
Sila teet och häll upp i muggar. Skeda över mjölkskummet och sikta över malen kanel om man vill och sedan servera.

Superenkelt men ändå så gott! :)

Hoppas det smakar!
/ Tilda

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0